Ενα εκτενές κείμενο –οιονεί μελέτη- του κυρ’ Δημητρίου Καλοκύρη, του εκλαμπροτάτου προέδρου της
Εταιρείας Συγγραφέων Αθηνών και πάσης
Ελλάδος, στο νέον τεύχος 75 της μηνιαίας
επιθεωρήσεως «The
Athens Review of books” Αθηναϊκή Επιθεώρηση του Βιβλίου, εδώ διπλό
το τχ.
Ομως ημάς έφερε κατά νουν, τηρουμένων
των αναλογιών, μια τοπική αργούσα αναζήτηση, λογοτεχνικού χαρακτήρος αλλά στις εντελώς χαμηλότερες κλίμακες του
πνευματικού μας όντος .
Εξηγούμαι:
Ξεφυλλίζοντας παλαιά τε ύχη του λογοτεχνικού περιοδικού «Νέα
Εστία» (από το 1927 κι ακόμα συνεχίζει) στο υπ’ αριθ. 774/1959 τχ. και στη
στήλη της τελευταίας σελίδας του «Αλληλογραφία», όπου συνήθως ο διευθυντής
σχολιάζει, εγκρίνει ή απορρίπτει τα
προς δημοσίευσιν αποσταλέντα κείμενα απαντώντας
στους αποστολείς με τα αρχικά τους (οι ενδιαφερόμενοι καταλαβαίνουν) διαβάζω:
«κ. Δ. Π α ν α γ.
Κοζάνη. Κάτι θέλει να πει ο «Νεκροθάφτης», μα δεν τα καταφέρνει. Φτάνει μάλιστα
και σε κοινοτοπίες σαν αυτήν εδώ:
Πικ ρό νόημα της ζωής
που πλανιέσαι;
Συμφέρον κατάντησε τρανό
του διπλανού ο χαμός!»
Διαφωνών με την κρίσιν του διευθυντού
της ΝΕ (του κ. Πέτρου Χάρη μάλλον) που αδικεί κατάφωρα τον εκ Κοζάνης ποιητήν και
εις το πρόσωπό τους όλους τους έως τότε ποιητάς της, κ.λπ. εν τούτοις μπορώ να
πω πως η ποίηση δεν ήταν ποτέ και στα καλύτερά της στη μικρή
μας πόλη τότες (Τότι) και τώρα (κι Τόρα).
Τίποτε το τόσον αξιόλογον δεν εφάνη (εξαιρώ και εξαίρω φυσικά τον Ποιητή του Λαού που εκτός των άλλων
κατέβασε την ποίηση με συνδυασμό, όχι τόσον χαμηλά («Θεέ μου πόσο χαμηλά έπεσα»)
αλλά στις νομαρχιακές εκλογές του 1998, κατά παγκόσμιον πρωτοτυπίαν, διεκδικ ώντας (αυτή η ποίηση δηλαδή) τας ψήφους του τοπικού
λαού, λαβούσα άνω των 800). Παρά τους
συνεχείς ποιητικούς διαγωνισμούς τοπικούς ή παγκόσμιους, από τους οποίους πλήττεται
και οι οποίοι διεξάγονται ατιμωρητί στα αστικά ή χωρικά χ ώματά της. Οι εν λόγω διαγωνισμοί έχουν φυσικά
και μια ιστορική αναφορά κι έναν, ας πούμε, ποιητικόν αταβισμόν εκ του Λασσανείου
Δραματικού Αγώνος» που καθιερώθη με
τη διαθήκη του επιχωρίου ήρωος Γ. Λασσάνη, από το 187...τόσο. Αυτά ως γενική
αρχή. Ομως, ποιός ήτο ο «Νεκροαθάπτης» δηλ. ο Δ. Παναγ. του 1959 που ετόλμηξε
και έστειλε στίχους στην Ν.Ε. για να λάβει
το παραπάνω σχόλιόν της; Ενα ερώτημα στο οποίον τώρα δεν ημπορώ να απαντήσω κι ο ύτε να
το ψάξω αφού πρόχειρα θ ίγω το θέμα με
αφορμή τον κ. Δ. Κλκρ. Ομως προτείνω στους
συλλογικούς, πνευματικούς θεσμούς της πόλης και των χωριών του βουνού και της
στάνης, να θεσπίσουν ένα αγώνισμα αναζήτησης των προσώπων που βρίσκονται πίσω
από διάφορα ψευδή και ανόματα ονόματα, ιδίως στο διαδίκτυο, ή και αληθινά
ονοματεπώνυμα που δημοσιεύουν ποιήματα κατά καιρο ύς στον τοπικό τύπο, τελευταία και στον ηλεκτρονικό. Είμαι
βέβαιος πως ο «Νεκροθάπτης» θα
δημοσιεύτηκε εκείνο το χ ρόνο (1959) ή λίγο αργότερα σε εφημερίδα της πόλης, ελλείψει
λογοτεχνικού περιοδικού. Να γίνει το λοιπόν μια καταγραφή όλων των ποιητών (κατασκευαστών
δηλαδή) στίχων και απόστιχων για για να
λάβουν τη θέση κι αυτοί που δικαιούνται στην τοπική γραμματεία. Θα έλεγα δε πιο
εξειδικευμένα τα 3 (τρία ολογράφως) πανεπιστήμια
που διαθέτει ο τόπος μας, το Πανεπιστήμιον Δυτικής Μακεδονίας, το ΤΕ Ι της και το Λαϊκόν Πανεπιστήμιον Κοζάνης «Γεώργιος
Παρακείμενος» (τοπικός λόγιος είναι κι όχι
χ ρόνος
ρήματος) συνεδριάζοντα τριμερώς με τους πρυτάνεις των ή με εκπροσώπους
(εκ μέρους του ΤΕΙ σίγουρα να είναι ο υποπρύτανης ψαλτηρίων και αναλογίων του α γίου Νικολάου), να θεσπίσουν το πνευματικόν
άθλημα περισυλλογής όλων των ποιητικών
στοιχείων, με αμοιβή φυσικά, διότι όλα εδώ πληρώνονται, στον μελετητή που θα
έρθει π ρώτος μακράν των άλλων (ήδη προβλ έπω
ποιός θα είναι αυτός εκ της πρώιμης πλην στιβαράς φιλολογικής του ένδυσης αλλά και
εκ της σποραδικής ιερατικής παρενδυσίας του) και θα αναλάβει το διακόνημα αυτό.
Ωστε να ίδωμεν που ευρισκόμεθα στην ποίησιν από
άποψιν αριθμού «ενοχλημένων» από αυτήν ή παρενοχλούντων αυτήν ταύτην.
ΥΓ. Καλού κακού έψαξα στο γκουγκλ για την αλήθεια των προσώπων γιατί ο
φιλοπαίγμων κ. Δ.Κ. είναι σε θέση
να έχει στήσει
καμία παιγνιώδη λογοτεχνική ανα ζήτηση προς τέρψιν ψυχής,
θρέψιν σώματος και χαμογελαστή όψιν των υγιών αναγνωστών.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου