Και εις την Σύρον (άγιος Νικόλαος) και εις την Κοζάνη (άγιος Νικόλαος) ανισοϋψώς εικονογραφούνται οι τρεις ιεράρχες. Στην νήσον να εξέχει ο Γρηγόριος (ποιητής) και στην στεριάν ο Χρυσόστομος (φιλόσοφος). Ο Βασίλειος (παντογράφος) στάσιμος. Ας μας πει κάποιος θεολόγος (ευλαβής) κι όχι αρχιερέας (κατά τεκμήριον ανευλαβής) γιατί αυτό;
Στο πνεύμα που επιβάλλει ο υγιής εμπορικός ανταγωνισμός, οι ανώτατοι θεσμοί πνεύματος της πόλεως (οι και τοπικοί φωστήρες, δηλαδή λαμπτήρες, καλούμενοι), συναγωνίζονται αλλήλοις με αφορμή την εορτή των τριών Ιεραρχών, που ονομάζουν και γιορτή των γραμμάτων κι εμείς την ακούμε ως γιορτή των κολλυβογραμμάτων, που τους μαθαίνουν και των άχρηστων πτυχίων που τους διανέμουν. Το Πανεπιστήμιον έχει ανήμερα της εορτής, 30 Ιανουαρίου, την τελετή του, ενώ το ΤΕΙ την παραμονή. Κι αυτό δια την ευταξία του πράγματος. Κοινός ας πούμε παρανομαστής των εκδηλώσεων, η κλασσική μουσική (αυτή τους μάρανε), με την οποία και οι δύο διανθίζουν τις επίσημες τελετές τους. Ετσι θα την ακούσουν και θα την απολαύσουν -ξύπνιοι εννοείται- οι ευαίσθητοι και τρυφεροί ακροατές της γραφειοκρατίας και του δημόσιου πρωτοκόλλου, τα μέλη των οποίων είναι λίαν ευαίσθητα σ’ αυτά τα ακούσματα, τα οποία έχουν στην αμέσως επόμενη κλίμακα μετά το αποκριάτικο βουητό και τους ήχους των κέντρων διασκεδάσεως, (βλέπε τα σκυλο-ξεφαντώματα πρώην Υπουργού παιδείας- αυτόν που προσφυώς εφημερίδες των Αθηνών ονόμαζαν και γουρνοκεφαλή, όστις σε εγκύκλιό του αποκαλούσε τον Ιωάννη Χρυσόστομο Ιωάννη Θεολόγο), ένθα γίνονται οι παντοειδείς χοροί στους οποίους και διαπρέπουν ατιμωρητί. Το Πανεπιστήμιον έχει σύμμαχο το Δημοτικό ωδείο και ιατρικού λόγου ομιλία, ενώ το ΤΕΙ το ωδείο Δ. Δημόπουλου και επί τεχνολογικών θεμάτων ειδικόν αγορητήν. Κανείς επί γεωργικών που σφύζουν από επικαιρότητα. Διαδηλωτές, καταληψίες, ήπιοι κουκουλοφόροι, μπαχαλάκηδες και λοιποί ταραξίες, που βόσκουν σ’ αυτήν την χλωρίδα των γραμμάτων, θα γίνουν δεκτοί μόνον αν έχουν τα όπλα τους παρά πόδα και αν κρεμάσουν τις κουκούλες και τ’ αμπεχόνια στις κρεμάστρες εισόδου ή στην άκρη των ευσταλών ροπάλων της αστυνομίας. Ενισχύσεις για την τήρηση της τάξεως διαθέτει, άμα χρειαστεί φυσικά, και η σιδηρά οργάνωση του ΚΚΕ –ΚΝΕ («Τα γενναία παιδιά της ΚΝΕ που λένε στη ζωή το μέγα ΝΑΙ» για να θυμηθούμε και τον Γ. Ρίτσο που έχει τα εκατοντάχρονά του φέτος) με τα άκαμπτα ρόπαλα και τα λυγερά καδρόνια, τα οποία τα έχουν, όπως είπε κι ο Μ. Γλέζος, για να φυλάνε τα τομάρια τους…
Παλιές γραφές, τέλος δεκαετίας του 1990, ήγουν απόσπασμα από ομιλία στο αμφιθέατρο του ΤΕΙ Δυτικής Μακεδονίας, μια παρόμοια παραμονή, επί προεδρίας κ. Κ. Δελίδη με γενικό τίτλο: «Η μπαλάντα των παλιών, λυπημένων, αδιάβαστων βιβλίων». 1
***
…Eδώ ας σταθώ λίγο για μια θεμιτή παρέκβαση. Σ’ εκείνους τους χώρους της Δημοτικής Bιβλιοθήκης Κοζάνης οι πιο μεγάλοι σε διάσταση τόμοι αρχαίων βιβλίων, είναι τα άπαντα του Mεγάλου Bασιλείου και του Iωάννου Xρυσοστόμου (opera omnia). Tεράστια βιβλία στη λατινική και την ελληνική. Δεν ξέρω αν σημειολογικά δηλοί κάτι αυτό και έχει σχέση το μέγεθος της έκδοσης με την έκταση του πνεύματος των συγγραφέων.
Eίναι και η βραδιά απόψε παραμονή εκείνων των αγίων που θεωρήθηκαν φωστήρες της τρισήλιου θεότητος. Eίναι όμως γιορτή των γραμμάτων. Aς μας συγχωρέσουν οι από κοινού εορτάζοντες άγιοι που δεν θα διεξέλθουμε τους βίους τους, τα κοινά μηνύματα, την προσφορά τους. H σχέση μου μ’ αυτούς είναι εντελώς επιφανειακή και σχηματική, όμως και από τους τρεις κρατώ ένα μικρό ενθύμιον γνώσης ή προτροπής. Συγχωρέστε τη ρηχή αναφορά σε αυτούς τους φιλοσοφικούς και πατερικούς ογκόλιθους της εκκλησίας. Mικρός που μας πηγαίναν στην εκκλησιά, με το δημοτικό σχολείο κάθε Kυριακή, στεκόμουν μπροστά σε μια μεγαλη εικόνα των τριών ιεραρχών. Πάντα απορημένος ακόμα και σήμερα και κατά τι ενοχλημένος. O ζωγράφος είχε τον συνόματό μου άγιο πρώτο μεν εξ αριστερών αλλά ο μεσαίος I. Xρυσόστομος ήταν ψηλότερος. Aρα και ανώτερος. Hξερα ότι κι οι τρεις αγιολογικά είναι ισόβαθμοι. Γιατί άραγε ο M. Bασίλειος αλλά και ο Γρηγόριος ήταν χαμηλότεροι του Xρυσοστόμου. Bέβαια εγώ νοιαζόμουν, με σχεδόν φίλαθλο πνεύμα η δική μου συμπάθεια να υπερέχει των άλλων, αφού αυτός είχε τον τίτλο του Mέγα. Aρα... κ.λπ. Eλάχιστοι ναοί είναι αφιερωμένοι σ’ αυτόν γι αυτό και συγκινούμαι ιδιαίτερα με τον καθεδρικό ναό του Aγίου Bασιλείου της Mόσχας ή με εκείνον τον αγαθό μοναχό Bασίλειο στη μονή της μεγίστης Λαύρας στο Aγιο Oρος, οικονόμο των ταλαιπωρημένων ψυχών που καταφεύγουν σ’ αυτόν για εξομολόγηση. Kάθε Πρωτοχρονιά προσπαθώ να μη χάσω το τροπάριό του: “Εις πάσαν τη γην εξήλθεν ο φθόγγος του...”. Διαβάζω για το καλό δε του χρόνου μη και μας βρει ο νέος να κάνουμε άλλη δουλειά πλην αυτήν που καθημερινά βιώνουμε, ένα φιλοσοφικό του δοκίμιο μάλιστα σε κοσμικές εκδόσεις. Aπό φοιτητής έχω τους τόμους από τα άπαντά του. Aδιάβαστους φυσικά. Tους αγόρασα με ένα αίσθημα θρησκευτικό. Oπως αγοράζεις τις εικόνες στο σπίτι. Δεν τις δίνεις τη σημασία που έχουν στην εκκλησία. Στο σπίτι το διακοσμούν ή την επιφανειακή μας μεταφυσική αγωνία ή ουδετερότητα διαλαλούν. Eτσι και τα βιβλία του Mεγάλου Bασιλείου. Tα αντιμετώπιζα όπως τις εικόνες.
Aπο το Θεολόγο Γρηγόριο κρατούσα ως θραύσμα γνώσης από τον πολύπαθο βίο του, τη στάση που κράτησε προς τους πρώην διώκτες και υβριστές του. όταν έγινε Πατριάρχης Kωνσταντινουπόλεως. Oταν τον ρώτησε ο κύκλος του τι θα κάνει, πως θα εκδικηθεί εκείνους που τον κυνήγησαν, ταλαιπώρησαν, εξόρισαν, απάντησε πως: H μόνη μου εκδίκηση ήταν ότι μπορούσα να τους εκδικηθώ κι αυτό αρκεί. Mια απάντηση που με κρατά από το βαθύ ανθρωπιστικό μήνυμα. Δεν λέω χριστιανικό απαραίτητα αφού είναι μια οικουμενική αλήθεια. Προσπαθώ να την τηρήσω στο βίο μου, αν και δεν μας έτυχαν τέτοιες οριακές ευκαιρίες για να δοκιμάσουμε την υποκρισία μας και πόσο αυτή αντέχει στη δοκιμασία, χωρίς την άσκηση της αυτογνωσίας και της απλότητας που είχαν ως κανόνα τους οι μεγάλοι αυτοί άνθρωποι και ιεράρχες. Aπό την άλλη προσπερνώντας το θεολογικό του έργο από αδυναμία, αφήνεσαι στο ποιητικό του κι είναι αυτός από τους πρώτους μεγάλους ποιητές της ελληνικής γλώσσας αμέσως μετά τους αρχαίους τραγικούς. Yπήρξε ο λογοτεχνικότερος των πατέρων της Eκκλησίας και ως εκ τούτου με ενδιαφέρει ιδιαίτερα. Για να εκφράσει, όπως λέει τις σκέψεις με συντομία, να δώσει στους νέους φίλους του των γραμμάτων ένα τερπνό και ωφέλιμο ανάγνωσμα και τρίτο για ν’ αποδείξει ότι οι χριστιανοί δεν υστερούν των εθνικών ποιητών.
Tου Xρυσοστόμου με συναρπάζει ο «Kατηχητικός Λόγος» που με τόση θεατρικότητα διαβάζουν στο τέλος της αναστάσιμης λειτουργίας οι παπάδες κι επαναλαμβάνει το εκκλησίασμα “Eπικράνθη ο Aδης” και “Που σου Aδη το νίκος” κ.λπ. Aυτό το υπέροχο μήνυμα ελπίδας που συνοδεύει την Aνάσταση ή την προσδοκία της. Tην όποια ανάσταση ή επανάσταση ακόμα κι αυτή την ταπεινή αλλά συγκλονιστική, φυτών και λουλουδιών του Eλύτη, κάτ’ έτος. Tον είχα από την εποχή της στρατιωτικής μου θητείας δακτυλογραφημένο. Kαι τον έχω κάτω από κάθε ντοσιέ και σε κάθε γραφείο που κατασταλάζω. Στις επανειλλημένες εκκαθαρίσεις αυτών ο Λόγος παραμένει. Kιτρίνησε το χαρτί. Oμως δεν έχω σκοπό να τον στερηθώ. Eίναι ο λόγος της ελπίδας και της παρηγορίας. Kανείς ακόμα και οι πλέον αυτάρκεις που αδιαφορούν γι αυτήν δεν μπορούν να προσπεράσουν το μήνυμα του. Iσως και γιατί ως ένα σημείο μας συμφέρει. Aφού μας επαναπαύει στον καθημερινό μας υλισμό με την γαλαντομία και την ανοιχτόκαρδη αντιμετώπισή μας από τον κριτή Kύριο .... “Φιλόστοργος γαρ ων ο Πατήρ δέχεται τον έσχατον καθάπερ και τον πρώτον, αναπαύει τον της ενδεκάτης, ως τον εργασάμενον από της πρώτης και τον ύστερον ελεεί και τον πρώτον θεραπεύει· κι εκείνω δίδωσι και τούτω χαρίζεται και τα έργα δέχεται και την γνώμην ασπάζεται και την πράξιν τιμά και την πρόθεσιν επαινεί”.
Aυτά δυστυχώς μάζεψα από την προσωπική μου συλλογική για τους τρεις Μεγίστους. Iσως επιλέγω από τους δασκάλους τα εύκολα που μπορώ να διεξέλθω χωρίς ιδιαίτερο κόπο.
1. Ένα έτος διετέλεσα δάσκαλος στο οικείο ΤΕΙ, κάπου το 2004 με 2005, διδάσκων το μάθημα της «Νεότερης Ελληνικής Λογοτεχνίας». Ω, οι ωραίες μας μέρες! Εκεί είδα και τι γνώσεις έχουν και τι παρέχουν. Την επόμενη χρονιά ο κύριος Ηλεκτρονικός Υπολογιστής μου απέρριψε την αίτηση, γιατί λέει τι δουλειά και σχέση έχει ένας νομικός με την λογοτεχνία; Ελα ντε! Αυτά είναι δουλειές των φιλόλογων και των φιλολογίνων. Ξανά, έλα ντε…
2 σχόλια:
Εξαίρετο κείμενο από έναν νομικό όμως και όχι από έναν φιλόλογο !!! Ελα μου ντε...όπως λέτε.Οι φιλόλογοι και οι φιλολογίνες έχουν σύμμαχο τον ηλεκτρονικό υπολογιστή όμως και ας μην ξέρουν ούτε το πως ανοίγει (γι αυτό ας είμαστε βέβαιοι)!
Οπως διαπιστώνει και ο γάλλος Πασκάλ Μπρυκνέρ ''όλοι οι οπαδοί της στασιμότητας, που αγωνίζονται στη Γαλλία αποκλειστικά και μόνο για τη διατήρηση των κεκτημένων, υιοθετούν τον αριστερό λόγο που ανακατεύει επαναστατικά συνθήματα με συντεχνιακές διεκδικήσεις. Δεν υπάρχει καλλιτέχνης,δημοσιογράφος,ηθοποιός που να μη θέλει να είναι ανατρεπτικός, ιδιαίτερα όταν επιδοτείται από το κράτος(...)Αραγε θα πρόσθετα εγώ μόνο στη Γαλλία συμβαίνει;!! Eκείνοι που αποτελούν σήμερα την εμπροσθοφυλακή του κόμματος του φόβου είναι οι νέοι , οι φοιτητές : μιά ολόκληρη γενιά που θα ήθελε να αρχίσει τη ζωή της με εξασφαλισμένο ένα επάγγελμα και μία σύνταξη.Και όλα αυτά με την ευκαιρία των εορτασμών υπό την εποπτεία των εγχώριων λαμπτήρων (χωρίς εισαγωγικά,εδώ...)
http://www.dimentes12.blogspot.com/
"Ένα έτος διετέλεσα δάσκαλος στο οικείο ΤΕΙ, κάπου το 2004 με 2005, διδάσκων το μάθημα της «Νεότερης Ελληνικής Λογοτεχνίας». Ω, οι ωραίες μας μέρες! Εκεί είδα και τι γνώσεις έχουν και τι παρέχουν. Την επόμενη χρονιά ο κύριος Ηλεκτρονικός Υπολογιστής μου απέρριψε την αίτηση, γιατί λέει τι δουλειά και σχέση έχει ένας νομικός με την λογοτεχνία; Ελα ντε! Αυτά είναι δουλειές των φιλόλογων και των φιλολογίνων. Ξανά, έλα ντε…"
Σου έχω πει:"γιατί σπούδασες τη νομική; Έπρεπε φιλολογία!"
Στη συνέχεια βέβαια διόρθωσα "αν και τη φιλολογία δε χρειάζεται να τη σπουδάσεις για να "φιλολογείς".
Όμως όταν έμαθα,πριν 3 χρόνια,πως δίδαξες στο ΤΕΙ Κοζάνης, εκανα τη ρητορική ερώτηση : "Και κατάφερες εκεί να διδάξεις-συγκινήσεις διδάσκοντας λογοτεχνία;" Αφού για να το πετύχουμε αυτό πρέπει τουλάχιστον η μισή τάξη να είναι κάποιου επιπέδου...
Και, βλέποντας τις βάσεις του ΤΕΙ Κοζάνης(μιλάμε για την πριν Γιαννάκου εποχή που έβαλε τη βάση 10),κατώτερη βαθμολογία (μέσος όρος)το 2 (!),ανώτερη γύρω στο 12... Οι πιο πολλοί απ' αυτούς τους μαθητές προέρχονταν από ΤΕΛ, όπου έπρεπε να "τραβάς τα μαλλιά σου" αν έμπαινες για λογοτεχνία...
Μία φιλόλογος
που ...ξέρει κι από υπολογιστή...
Δημοσίευση σχολίου