Τετάρτη 22 Μαΐου 2024
Αγία ρουτίνα
Αγία ρουτίνα εσένα προσκυνώ μη πω και λατρεύω/
Τον πρωινο με τσίπουρο την παρέα απόμαχων γέρικα ατια/
Την αδιάσπαστη αλυσίδα σου στο χρόνο θα γυρεύω/
στις μοναχικές κυριες με τη νοσταλγία στα μακρινά τους μάτια
Ενσταντανέ Θεσσαλονίκης 19 - 5 - 2024
Υπερώον ΙΙ της ΔΕΘ με τους «αδελφούς»/
σε δείπνο φανερό/
και με ένα λιλιπούτειο μπουκάλι νερό/
- Πάντοτε Χαίρετε/
αδιαλείπτως Γράφετε /
(και Προσεύχεσθε)/
εν παντί Ευχαριστείτε.../
Η άδολη αγάπη για την «Π»
στοιχίζει δύο λεπτά χρόνου
όσο δηλαδή ένα σ’ αγαπώ
άφρονος ή εμφρώνου
*
Κολυμπώντας σε μια ήπια θάλασσα από βιβλία/
δεν μπόρεσα επαρκώς τη θάλασσά να ξαναδώ/
απορουφηγμένος σε αυτά ως εύκολη τους λεία/
αφέθηκα στη ηδονή του τώρα κι εδώ χωρίς αιδώ/
*
Κάτω από τη γέφυρα Αξιού-Βαρδάρι/
βόσκουν τα αργά ομηρικά γελάδια/
Απόγευμα και πηγαινοέρχονται φαντάροι/
γκαρσόνια του τίποτα σε κέντρα άδεια.../
Λήξις...
Κάτι σαν τέλος της ύπαρξης μας στη Θεσσαλονίκη/
η όλη μας περιδιάβαση ήταν μια κάποια νικη/
Που ξαναβρεθήκαμε στης νεότητας τα ρείθρα/
ο ΠΑΟΚ ο εξάντας ο θεοδολιχος, η πετροκαλαμηθρα/
Κατά μίμηση Ζ Παπαντωνίου
Ποσα χρονια πέρασα (40)/
Κι ασπρισα και γέρασα /
Μέρες νύχτες χαράματα/
Βόσκοντας στα γράμματα/
Σε κορυφες δεν περπάτησα/
Μόνον ενυχτοπερπατησα/
Και σε δεντρα γέρικα/
Με μάγεψαν αερικά /
Μυρμήγκι δε ζημίωσα /
Με άνθρωπο δε θύμωσα (εμένα μου λες)/
Πηρα τα συγγραφικά αρνιά/
Σαν παιδιά στην αγκαλιά /
Αιντε βιβλιαράκια μου/
Περπατάτε γραμματακια μου/
Δρόμο για την αιωνιότητα /
Δηλαδη τη ματαιότητα/
Η Σαρζα !
Με τ’ αυστηρό της ώρας δίλεπτον ανά χείρας (κι όχι αυτό της χήρας) εγνωσμένοι εγγράμματοι ευγενείς πολίτες της Θεσσαλονίκης και άλλων πόλεων, την Κυριακή 19 Μαϊου των Μυροφόρων, στις 12 το μεσημέρι θα περάσουν από τον ΕΞΩΣΤΗ 2 του 15ου περιπτέρου της 20ης διεθνούς εκθέσεως βιβλίου της Θες/νίκης και θα κάνουν έναν χαιρετισμό για τα 40 χρόνια ύπαρξης της Παρέμβασης. Τιμώμενη χώρα της έκθεσης είναι το εμιράτο της ΣΑΡΖΑ (ΗΑΕ) (που είναι αυτό;)
Και εγώ που ελαχτάριζα στα Κάστρα πάνω να περπατούσα/
σε πρόσωπα χωρίς καλύπτρα νεάνιδων της ΣΑΡΖΑ ναυαγούσα
Εις Πτολεμαίδα
Υπείκων στην ερυθρά ειδοποίηση απόψε στις 8 θα είμαι Πτολεμαϊδα ν’ ακούσω τις λέξεις μου (σε μορφή 4 ποιημάτων που έγιναν τραγούδι), με λίαν ωραία μουσική ενδεδυμένες από τον έξοχο μουσικό (και διανοούμενο εν γένει) Παναγιώτη Δημόπουλο. Φωνή από χείλη κι όργανα από χέρια των μαθητών του εκεί Μουσικού Σχολείου.
Από το Τελωνείο
"Πόσο γαλήνια η θάλασσα και το τελωνείο να βουλιάζουν/
στην πλήξη του μεσημεριού, ουδ’ επιβάτες μήτε φορτία/
οι γλάροι απάνω στα νερά με ηλίθιες πάπιες μοιάζουν..."/
και σαν ψυχές πηγαινοέρχονται από ναυαγισμένα πλοία/...
40 χρονια Παρέμβαση
20η διεθνής έκθεση βιβλιου Θεσσαλονίκης
Περίπτερο 13 stand 126
Με τον Μάριο επ ώμου πριν κάποια χρονια στην έκθεση
Τωρα έξω βρεχει…
Τετάρτη 15 Μαΐου 2024
«Περάσματα και Χαιρετισμοί...»
Την Κυριακή 19 Μαϊου των Μυροφόρων και των ποντιοθρηνοφόρων στην 20η διεθνή έκθεση βιβλίου Θεσσαλονίκης από την αίθουσα ΕΞΩΣΤΗΣ II (15ο περίπτερο) θα περάσουν επώνυμοι συγγραφείς οι οποίοι θα απευθύνουν ένα χαιρετισμό στην ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ που φέτος συμπληρώνει 40 εκδοτικούς ενιαυτούς ύπαρξης. Διάρκεια Περάσματος και Χαιρετισμού λεπτά 2, με τα οδοιπορικά προς το λογείον με το μικρόφωνο, για να «προκάνουν» όλοι οι εις τον συνημμένο κατάλογο αναφερόμενοι ευγενείς πολίτες.
Εναρξη ώρα 12 ακριβώς.
Παρασκευή 10 Μαΐου 2024
Βραδιάζει στη Σκρ’κα
Στην οδό Σαλαμίνας κάθομαι κάμνοντας λογιστικές αθροίσεις/
κι ο Κ. Γεροκώστας: “Φτιάξε μου έναν καφέ όταν τον πιω θα φύγω…"/
Ο Αη Νικάνορας, δρόμοι της Σκρκας περιμένουν να τους περπατήσεις/
Κι εγώ σε μια ζεστή αγκαλιά νυχτερινή τη σκέψη σου τυλίγω…/
Νερούντα κ.λπ
Διαβάζω αποσπασματικά, σε βοηθάει και ο τρόπος καταγραφής των - κεφάλαια μικρά μετά μεγάλων- τα συναρπαστικά Απομνημονεύματα του Πάμπλο Νερούντα (εκδ. GUTENBERG μτφρ. Γ. Κεντρωτή σελίδες 700 και...). Στην υπόθεση του νόμπελ του 1963 που διεκδικούσε σφόδρα έχοντας μαζί του σχεδόν όλο το γνωστό πνευματικό κόσμο να φωνάζει υπέρ του, αλλά το πήρε ο Γ. Σεφέρης, όταν τον ρώτησε ο Ισπανός Πρέσβης αν γνωρίζει κάποιον Σεφέρη: "Ούτε εγώ τον ξέρω» απάντησε με ειλικρίνεια. Ας είναι, το νόμπελ το πήρε 1971. Στο βιβλίο αυτό διάβασα για την άλλη Χιλιανή ποιήτρια Γαβριέλα Μιστράλ που πήρε το βραβείο το 1945 κι ο Π.Ν ήταν κατά κάποιον τρόπο μαθητής και συνεχιστής της:
" Σαν ένα στάχυ θα κυματίζουμε
σαν ένα στάχυ κι άλλο πια τίποτα...»
Αντιγράφω από τα «Απομνημονεύματα».
«...Φοβήθηκα. Αυτό το κάτι με πλησίαζε αργά αργά. Ενοιωσα να τσακίζονται τ’ αχυροκάλαμα καθώς τα παραμέριζε η άγνωστη μορφή που προχωρούσε. Το κορμί ολόκληρο βρισκόταν σε συναγερμό περιμένοντας...Αμέσως απλώθηκε ένα γυναικείο χέρι πάνω μου χέρι μεγάλο δουλευτάρικο χέρι όμως γυναικείο. Με απαλότητα πέρασε από το μέτωπο μου από τα μάτια μου απ’ όλο μου το πρόσωπο. Κατόπιν ένα στόμα λαίμαργο κόλλησε οτο δικό μου και ένοιωσα σε όλο το κορμί από το κεφάλι ίσαμε τα πόδια ένα γυναικείο κορμί να σφίγγεται στο δικό μου...»
Την μεγάλη ποιήτρια που παρουσιάζει ο ποιητής γνώρισα από μια σειρά βιβλίων με το γενικό τίτλο «Σειρά NOBEL” που ξεκίνησε το 1967 και δεν ξέρω που έφτασε καθότι μαθητής τότε, με επιμελητή της τον Λεωνίδα Χριστάκη. Είχε εκδώσει κι ένα μικρό δικό της. Απέκτησα αρκετά από τη σειρά αυτή. Ενας δεμένος ογκώδης τόμος που έχω πρόχειρο περιείχε 4 νομπελίστες: Περλ Μπακ, Ρομαίν Ρολλάν, Γκράτσια Ντελεντά, Σαιν-Τζων Πέρς. Με τον Σ.Τ. Περς ο Γ. Σεφέρης (ήταν φίλοι και συνεργάτες) είχε ένα μικρό διάλογο (Γ.Σ. Μέρες Ζ’)
- Αγαπάτε τις πέτρες τον ρώτησα
- Να δείτε τις πέτρες μας όχι τα μάρμαρα ...
Σαββατο προς Κυριακή
Σάββατο προς Κυριακή και το «συγχωρησωμεν παντας τη Αναστασει» και το «νηστεύσαντες και μη νηστεύσαντες ευφρανθειτε σημερον» κυριαρχούν ως συνθήματα
-Αληθώς…
Εργασίαι πρωινού Μ. Σαββάτου
Να ξυπνήσω (ξύπνησα απ’ τις 7)/
να ακούσω στο ΤΡΙΤΟ το Adagio του BARBER /
να φορέσω ζακέτα έξω έχει κρύο χειμώνος/
Καφέ μόνος να πιω μήπως κι αναστοχαστω (!)/
Στο ναό βήμα ταχύ να προλάβω: “Τον Κύριο υμνείτε/
και υπερυψούτε εις πάντας τους αιώνας”/
Να ακούσω να χτυπούν τα στασίδια γκάπ γκούπ /
να κουνούν τους πολυελαίους στο “Ανάστα ο Θεός”/
Να μαζέψω την αποξηραμένη δάφνη/
που πετά ο παπα-Δημήτρης/
Ν’ αγοράσω κιμά και μπριζόλες/
Κατσίκι δηλαδή ερίφιον δεν το τρων /
(ολόκληρο περιμένει στόματα να διασπαραχτεί)/
Να κοιτώ συνεχώς το κινητό/
το έχω στο αθόρυβο και ακούνητο/
- Ποιόν περιμένω;/
Η Ανάσταση, η πρώτη και καθοριστική έγινε,/
- Αληθώς…/
Εισβολή στην άνοιξη
Η ενιαύσιος εισβολή μας στην Ανοιξη/
έλαβε χώρα την πρώτη μέρα του Μαγιού/
Μεγάλη Τετράδη στης Παναγίας Ελεούσας/
το πάγκαλο μονύδριόν στο Ζιδάνι/
Πρόφαση το μέγα Ευχέλαιον που δεν έγινε/
ελλειψει ιερέως· η μοναχή Θεοκτίστη λεπτοφυής/
σαν τα ία του Επιταφίου, μας καταδέχτηκε,/
κυβερνήτης μιας βαρύτιμης ωραιότητας/
Στην εικόνα τη μυδραλιοβαρεμένη /
αποθέσαμε τις όποιες απελπισίες μας/
Εν τω μεταξύ μια διαδήλωση μουσικής /
απ’ αυτή που αγαπώ αλλά δεν μπορώ να ορίσω/
μας συνόδευε στο πέρα δώθε μας./
Προς γνώσιν παραθέτω τον κατάλογο/
που συνέταξεν ο συνέκδημος Θεόδωρος/
και σε φλασάκι μου εγχείρισε τη μουσική./
1. Ludovico Einaudi_I Giorni
2. Henry Purcell_Chacony in G minor for Strings and Basso Continuo
3. Cecile Chaminade_Autrefois, Op.87
4. Georg Friedrich Haendel_Largo in F maj or, from "Serse"
5. Francis Poulenc~Sonata for Oboe and Piano - Ill DEPLORATION, Tres calme
6. Heitor Villa-Lobos_Andantino espressivo
6a. Heitor Villa-Lobos_Bachianas Brasileiras No.5 - I. Aria (Cantilena)
7. Jean-Baptiste Lully_Chaconne De l'Amour Medecin
8. Edward Elgar_Cello Concerto in E minor, Op.85, I. Adagio - Moderate - attacca-
9. Claude Debussy_Deux Arabesques, l. 66 I. Andantino con moto in E Major
10. Marin Marais_Suite I en la mineur - Sarabande, Ill. 4
11. Luigi Boccherini_Concerto In 0 -Dur - Adagio
12. Mario Castelnuovo -Tedesco_Violin Concerto No.2 'I Profeti' - II. Jeremiah
13. Johann Pachelbel_Canon Jn D Maj or For strings and continuo
Στο γυρισμό άκουσα το adagio από το “Μονόγραμμα”
Ελύτη – Θεοδωράκη συνήθεια τόσων χρόνων
Τετάρτη 1 Μαΐου 2024
Ο ζωγράφος Κ. Ντιος στα Ιωάννινα•
«Βγήκες από τα σωθικά βροντής...»
Σαντορίνη, Αρχιπέλαγος κ.λπ.
- Μα που γυρίζεις;
Ιωάννινα...
Πήγες «Πραματευτής απ’ τη Σιδώνα
χωρίς να φοβηθείς τον Ποσειδώνα
Μ. Εβδομάδα με όλα τα πάθη φορτωμένος
μ’ όλα της τέχνης «φάρμακα και φαρμακείες» τυλιγμένος
Αδωνις ή Χριστός αναστημένος...
*Εκθεση 27 Απριλίου - 26 Μαϊου
Τεχνοχώρος Ζυγομάλλη 10
Το λαχανόρυζο της Μ. Τρίτης
«Κύριε η εν πολλαίς αμαρτίαις/
περιπεσούσα γυνή» (συνήθως γυμνή)/
ο άρχων πρωτοψάλτης Αναστάσιος/
του Γρηγορίου υποτονθορίζοντος /
έδωσε ρέστα στο ψαλτήρι του καθεδρικού/
Και σχεδόν εν μέθη ψαλτική έσωσε την παρτίδα/
Δεύτε τας χείρας κροτήσωμεν/
Ομως στο λαχανόρυζο της Μ. Τρίτης/
είμαστε όλοι (ποιοί;) σε αχορτασία κοιλίας/
από τα αγιορείτικα «Μήλα του μάγειρα» /
βγαλμένη./
Ηδη η Τ. έχει κατεβάσει στη βασική ενδεκάδα:/
λάχανο, καρότα, πράσο, κρεμμύδι/
σέλινο, άνηθος, ρύζι ντομάτες, λάδι/
πιπέρι αλάτι όχι πολύ./
Ευλόγησον.../
ΥΓ. Φέτος 1η Μάη ούτε αργία ούτε απεργία
Μεγάλη Τετράδη και εντελώς αγία