Όχι, αυτοί είναι της Θεσσαλονίκης |
Ωστε λοιπόν είχαμε Εβραίους στην Κοζάνη,
όπως αποκάλυψε ο
οθωμανολόγος, υποψήφιος διδάκτορας στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο κ. Δημήτρης
Λαμπράκης, στο επιστημονικό συνέδριο για την ιστορία της Κοζάνης.
Τώρα που
μια από τις σημαντικότε ρες σταθερές του κοινωνικού ιστού κι οικονομικού βίου
της πόλεως κατέρρευσε, τι θα γίνουμε χωρίς αυτόν (το μύθο).
- Ελα
ντε!
Γράφουμε σ’ ένα υπό
δημοσίευσιν “επιστημονικόν” μας κείμενο.
...Για
να δεις, τον και ρό των κυνηγημένων πανταχόθεν Ε βραίων που σταύρωσαν το
Χριστό,
πέρασαν από εδώ
αλλά δεν στάθηκαν αν και κατέκλυσαν τους γύρωθεν τόπους και πόλεις με τες
Συναγωγές των συμπερασμάτων τους πως: σ’ αυτόν τον τόπο είναι πιο επιδέξιοι
αφού όταν περνούσαν από την τότε, ας πούμε πόλι,
κάμνοντες έρευνα αγοράς τόπου εγκατάστασης, συνάντησαν έναν τσαρουχοφόρον νέον
και για να δουν που πατούν και τι γυρεύουν σ’ αυτόν τον τόπο, του έδωσαν μιαν άσκηση
δηλ. χ ρήματα ν’ αγοράσει κάτι ώστε
να φάνε αυτοί, ο γάιδαρός τους και να ‘χουν και για το δ ρόμο. Αυτός αγόρασε ένα καρπούζι ώστε οι
άνθρωποι να φάνε το κόκκινο, το γομάρι το πράσινο και τα σπόρια για το δ ρόμο, οπότε πήραν δρόμο, ότι εδώ δε μας παίρνει,
ετούτοι είναι επιτηδιότεροι ημών, είπαν. Επί της πραγματικότητας έπεσαν πάνω σε
εκτάτως ικανούς-ας το πούμε δεν βλάπτει- νοικοκυραίγους με υπερδραστήριες στο
συναλλάσεσθαι, Συντεχνίες (16 στο σύνολο) ανθ ρώπων και
επαγγελμάτων που είχαν αλισβερίσι χρόνων με την ξένη, Ευρώπη δηλαδή, στην οποία
ήταν στα πάνω του ο Διαφωτισμός. Πήγαν, τον σπούδασαν και τον έφεραν κι εδώ
μέχρι κι ούτω πως «Χρυσούν αιώνα» των τοπικών γραμμάτων απέκτησε η πόλη
(βιβλία, σχολεία, συγγραφείς) λίγο πριν την Επανάσταση, στην οποία και δεν
μετείχε.
Από τη ...μελέτη με τίτλο «Πόλη παλαιών βιβλίων
και πόλη νέων χωρικών...»
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου