Σάββατο 9 Οκτωβρίου 2010

Μια μπάλα άχυρο στο βάθος...



Την έχω σε τμήμα της οθόνης του υπολογιστή και την κοιτώ, την μόλις αφιχθείσα φωτογραφία του Χρ. Λαμπριανίδη, για τον οποίο τις προάλλες διαβάσαμε ότι διαγωνίζεται λίαν επιτυχώς, είναι ήδη στην τελική λίστα των 20, σε παγκόσμιο φωτο-διαγωνισμό με θέμα το κλίμα μέσα στο οποίο χωνεύουμε ως σώματα και συγχωνεύεται η υπόστασή μας, ως σκέψη.
Γράφω απ’ ευθείας στο καθαρό που λεν, ρίχνοντας πλάγιες ματιές στο εικαστικό φωτοθέμα. Δεν επιμένω και πολύ. Δεν θέλω να τη διαβάσω ζωγραφικά αλλά ν’ απλώσω, όπως μπορώ επί του λευκού μπλόκ κειμένου, τα εντελώς γκρίζα υπονοούμενα του καλλιτέχνη και όπως ήρθαν σε μένα εν τάχει.
Ο ουρανός προς τη νοσταλγία του Ταρκόφκσι να το πάει, η θερισμένη γη προς τον Βαν Γκόγκ μου το φέρνει. Το κλίμα των δύο δημιουργών είναι το κλίμα της γης μας, τώρα δηλαδή της εντελώς δικής μας, η οποία ως μέρος εννοείται και της όλης φάσης και φύσης των γύρωθέν μας πραγμάτων, πάσχει και μας πάσχει. Η θλιβερή παγκοσμιότητα επί του κλιματικού είναι η μόνη, αδήριτη βεβαιότητα, ως προς την ανθρώπινη επερχόμενη φθορά.
Παρακάτω.
Μικρό κορίτσι, πρώτο πλάνο, ταπώνει βουλώνει ήγουν έναν κοντόχοντρο πύργο ψύξεως, όπως το λεν στα εργοστάσια της ΔΕΗ, της κάθε ΔΕΗ του κόσμου του φωτός αλλά και του υποκόσμου. Δίπλα του, στο βάθος πάντα, λιγνά φουγάρα εκτόξευσης στον ουρανό των σωματιδίων της θλίψης. Φρουροί ακίνητοι κι ακοίμητοι μιας συνθήκης που μας επιβλήθηκε εκόντας άκοντας: Καλό κλίμα ή πολύ χρήμα; Αλλά μέσος τρόπος δεν υπάρχει; Οχι... Βλέμμα κάπως μελαγχολικά αποφασιστικό. Εδώ και σε λίγο σε αδρανοποιώ κύριε δυνάστα μου που υποθήκευσες το μέλλον μου, ένα κουβάρι η ψυχή μαζώνεται, μια μπάλα άχυρο η ζωή μας μαζεύεται.
Η θερισμένη γη μυρίζει φθινόπωρο που μας διατρέχει κανονικά και μας διαβρέχει φυσιολογικά. Τότε έρχεται ένα κλίμα κύμα θαλάσσης αγριοτροπικό και μας αλλάζει τα φώτα και σαρώνει όλες τις μέχρι τώρα σιγουριές.
«Πως γίνεται αυτό κύριε καλλιτέχνα», είπες.
«Ως εξής» μου σιωπά αυτός:
Παίρνουμε φακούς, μηχανές, βακτηρία, καιρόν· συν ένα παγούρι νερό από εκείνο του Μιχάλη Κατσαρού, ότι το μέλλον θα έχει πολύ ξηρασία· φεύγουμε. Κατεύθυνση το πουθενά, γιατί όπου και να μας τραβάει η ψυχή το σώμα μας γυρίζει πίσω. Η ανάγκη μας έδεσε στο άρμα της το δρεπανηφόρο και μας θερίζει ένδον κι εκτός. Θα σκύψουμε, θα προσκυνήσουμε, θα φάμε χώμα και πριν αυτό μας φάει ίσως προλάβουμε να πούμε το λόγο, το λίγο μας, σ’ αυτόν τον τόπο και τον τρόπο ζωής.
Και το μικρό κορίτσι της φωτογραφίας; Το αύριο που πρέπει να περάσει από το σήμερα. Η νοσταλγία ουρανός που μας διαφεύγει, η γη μας κρατάει γερά, συμπαθητικά, αγαπητικά μόνη υλική μας πραγματικότητα.
Παραφράζω κάπως.
«Ο καιρός αλλάζει δίχως να κοιτάζει τη δική μας μελαγχολία
κι έρχεται η στιγμή για ν’ αποφασίσεις με ποιούς θα πας και ποιούς θα αφήσεις...»
‘Η να πεις το μεγάλο ναι ή όχι.
Δεν ξέρω τι άλλο να πω.
Η τέχνη λυτρώνει. Η φωτογραφία του Χρ. Λ. και μ’ απογειώνει και με προσγειώνει.


Λίγο μετά

Την 1η θέση σε παγκόσμιο διαγωνισμό φωτογραφίας με θέμα την υπερθέρμανση του πλανήτη κατέλαβε η φωτογραφία του Χρήστου Λαμπριανίδη - Επαινετικά σχόλια στην Huffington Post
Το Ιούνιο του 2010 δημιουργείται στο www.deviantart.com ένα group με το όνομα Coolclimate που θα αναλάμβανε να διοργανώσει έναν διεθνή διαγωνισμό με θέμα την υπερθέρμανση του πλανήτη. Συγκεντρώνονται περίπου χίλιες δουλειές μεταξύ των οποίων φωτογραφίες, αγάλματα, γραφικά και ζωγραφιές. Οι συμμετέχοντες ήταν από όλες τις γωνιές του πλανήτη.

Ένα πάνελ από αξιόλογους εμπειρογνώμονες Τέχνης επιλέγουν τις 20 finalist οι οποίες δημοσιεύονται στη Huffington Post σε δημόσια ψηφοφορία μέσω της οποίας θα αναδεικνύονταν οι 5 καλύτερες. Οι κριτές ήταν :
• Jackson Browne (μουσικός)
• Chevy Chase (κωμικός) και Jayni Chase (φιλάνθρωπος)
• Mel Chin (καλλιτέχνης)
• Dianna Cohen (καλλιτέχνης)
• Philippe Cousteau (οικολόγος)
• Agnes Gund (συλλέκτης και φιλάνθρωπος)
• Van Jones (Ακτιβιστής)
• Carrie Mae Weems (Καλλιτέχνης)
• David Ross (Επιμελητής)

8 σχόλια:

  1. Ανώνυμος10/09/2010

    ΑΧ, ΠΟΣΑ ΞΕΡΕΙΣ, ΠΟΣΑ ΞΕΡΕΙΣ!...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ανώνυμος10/09/2010

    (ΚΩΣΤΗΣ ΠΑΛΑΜΑΣ)

    Να ‘μουν του σταύλου έν' άχυρο, ένα φτωχό κομμάτι
    την ώρα π' άνοιγ' ο Χριστός στον ήλιο του το μάτι.

    Να ιδώ την πρώτη του ματιά και το χαμόγελό του,
    το στέμμα των ακτίνων του γύρω στο μέτωπό του.

    Να λάμψω από τη λάμψη του κι' εγώ σαν διαμαντάκι
    κι' από τη θεία του πνοή να γίνω λουλουδάκι.

    Να μοσκοβοληθώ κι' εγώ από την ευωδία,
    που άναψε στα πόδια του των Μάγων η λατρεία.

    Να ‘μουν του σταύλου ένα άχυρο ένα φτωχό κομμάτι
    την ώρα π' άνοιγ' ο Χριστός στον ήλιο του το μάτι.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ανώνυμος10/13/2010

    Είναι ωραίο να μπορεί κανείς να παρηγορηθεί με την τέχνη
    είναι και αρκετό;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. H δουλειά του κ. Λαμπριανίδη είναι εξαιρετική και δεν με εξέπληξε καθόλου η διάκριση του στον παγκόσμιο διαγωνισμό.Από την άλλη οι δικές σας λέξεις έντυσαν την εικόνα του εξαιρετικά.Να είσαστε καλά και οι δύο και να μας κάνετε να είμαστε υπερήφανοι για τα έργα σας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Και βέβαια είναι αρκετή η τέχνη ώστε να παρηγορεί κάποιον.
    Όπως π.χ ο πρώτος ανώνυμος ο οποίος παρηγορείται από την τέχνη της απόκρυψης.
    Μου θύμισε βέβαια την εποχή που ανακαλύφθηκε το πυροβόλο όπλο και η ανδρεία του φέροντος τη διατέμνουσα σπάθη πήγε περίπατο προς όφελος του κρυπτομένου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Ανώνυμος10/20/2010

    " [...] αν σα γυρισμός προς το χαμένο αρχέτυπο η καλλιτεχνική δημιουργία είναι ριζική παρηγορία, σαν υπέρτατη ανάγκη ακεραιότητας είναι ριζική συμφορά"

    ΝΙΚΟΣ ΚΑΡΟΥΖΟΣ
    Πεζά κείμενα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Όχι Νίκος Καρούζος παρακαλώ αλλά Αγιοσνικοσκαρούζος όπως τον αποκαλεί και ο Γ.Ι.Μπαμπασάκης.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Το ζήτημα είναι ότι το κοριτσάκι ταπώνει την καμινάδα του ατμού κι όχι τις του καπνού!

    ΑπάντησηΔιαγραφή