Τετάρτη 17 Ιουνίου 2009

Ανθ' ημών, Γουλιμής!


Φωτογραφικό πορτραίτο του Λουκά Σαμαρά από τον Γιάννη Βανίδη

O Λουκάς Σαμαράς στην Μπιενάλε της Βενετίας και οι Έλληνες πτωχαλαζόνες
ΑΠΟ ΤΟΝ ΣΤΑΘΗ ΤΣΑΓΚΑΡΟΥΣΙΑΝΟ

Πριν καν συσπαστεί το πρόσωπο της Ωραίας Κοιμωμένης που τη λένε ΠΑΣΟΚ, οι τζιτζιφιόγκοι άρχισαν να διαγκωνίζονται γύρω από τη μαγεμένη κλίνη της - την πνιγμένη στο ξινόχορτο και τα ζιζάνια. Ποιοι; Όλοι αυτοί που πάντα υποκλίνονται στο νικητή, ακόμα κι αν είναι συνταγματάρχης, μαύρη χούντα, δολοφονικό σκυλί. Πρασινίζει η Ελλάδα του οπορτουνισμού, έτσι ακριβώς όπως είχε γίνει γαλάζια όταν φύσαγε ανάποδος αέρας. Στα παράθυρα της τηλεόρασης, οι αθλιότεροι ήδη άλλαξαν παντιέρα. Ανερυθρίαστοι. Αμνήμονες, σαν το γαλάζιο σπινθήρα που υπνωτίζει τα ελληνικά χοιροστάσια που τα λένε μοντέρνα ελληνική οικογένεια - αυτό το άντρο του κυνισμού και της μονόχνοτης ερημιάς. Ψήφιζε εσύ, ρομαντικό αγόρι της αλλαγής! Ψήφιζε για τη Δημοκρατία! Γι' αυτό το αδιάβροχο σύστημα λαϊκής κυριαρχίας που δεν μπάζει από παντού. Κύλα σαν τρελό ψάρι στο σουρωτήρι της λογικής.
Τέλος πάντων, άλλο ήθελα να πω. Για την τυφλότητα των ελληνικών media μπροστά στο μεγαλύτερο ζώντα Έλληνα καλλιτέχνη (μαζί με τον Κουνέλη): τον Λουκά Σαμαρά. Είχα την τύχη να δω τη μεγάλη του έκθεση στην Πινακοθήκη, πριν λίγα χρόνια, και είδα ένα γίγαντα της δημιουργικής φαντασίας, ένα μάγο της παρηγοριάς που είναι η τέχνη. Οι εικόνες του έκτοτε δεν με εγκατέλειψαν: μανιακά εργόχειρα, σαν προσευχές, σαν ξόρκια -κεντήματα πένθους, αυτοπροσωπογραφίες μιας τόσο γυμνής ειλικρίνειας που σε συμφιλιώνει με τα πικρότερα συστατικά της ανθρώπινης φύσης- όλα αυτά μού σχημάτισαν την εικόνα ενός ανθρώπου που πέφτει από έναν ουρανοξύστη για να συντριβεί κι αντί να συντριβεί, πετάει! Ε, λοιπόν, αυτός ο καλλιτέχνης του τεράστιου διαμετρήματος, παγκοσμίως, εκπροσώπησε την Ελλάδα στο σημαντικότερο εικαστικό γεγονός του πλανήτη (την Μπιενάλε της Βενετίας) - ωστόσο, στα ελληνικά μέσα έγιναν ελάχιστα μόνο, αναιμικά, αδαή σχόλια, τσιγκούνικα και υπολογιστικά, για λόγους μιας αζημίωτης μικροπολιτικής.
Αντίθετα, την ίδια στιγμή βλέπω να αφιερώνονται σελίδες επί σελίδων σε πρόσωπα ανυπόστατα και «εικαστικά γεγονότα» bon pour l' Orient. Φαιδρές δημιουργικά περιπτώσεις με άκρες στα πορωμένα media, φίλοι που μοιράζονται τα όνειρα μιας γκλάμορους βιοπάλης στα μπαράκια (ντυμένα από μια τρικυμισμένη burda, λιγάκι), κλαίουσες γλάστρες στις αυλές συλλεκτών και «παραγόντων» (με αυτόματο πότισμα, φτηνό) - κοντολογίς, ένας εσμός μεταξύ εξυπνατζίδικης καλλιτεχνικής μπλόφας και γιάπικων ελιγμών στον τζόγο της σύγχρονης τέχνης: αυτοί παίρνουν το μεγάλο κομμάτι του δημόσιου ενδιαφέροντος, λιγδώνουν το άντερό τους και μετά γίνονται γκουρού της αθηναϊκής σκηνής, τρομάρα τους - τυφλός τυφλόν οδήγαγε, με ορίζοντα την αρπαχτή μιας χορηγίας.
Δεν θα με πείραζε η απάτη -ούτε η πρώτη ούτε η τελευταία θα ήταν- αν οι συσχετισμοί συμφέροντος δεν «έπλητταν» έτσι τεράστιες περιπτώσεις, όπως ο Σαμαράς. Ανθ' ημών, Γουλιμής! Πάντα τα μέσα αλληθωρίζουν προς τις πεταλουδίτσες της στιγμής, κρατούν όμως (τα σοβαρά) μια στοιχειώδη κλίμακα μεγεθών. Εδώ, σήμερα, οι πρώτοι συμφύρονται με τους δεύτερους σε ένα πρωτοφανές πάρτι παρενδυσίας - εν μέρει λόγω αγραμματοσύνης, εν μέρει λόγω εξωνημένου ήθους. Δεν με ενδιαφέρει να αποκαλύψω τους γελοίους: όλοι τους ξέρουμε, όλοι τους γλεντάμε. Με ενδιαφέρει να θυμίσω ότι ορισμένα πρόσωπα που ταπεινά περνούν δίπλα μας είναι αστέρια από τον τελικό ουρανό της ανθρωπότητας. Και θα ‘πρεπε να παραμερίζουμε όταν περνούν.

Από το LIFO

9 σχόλια:

  1. Εμ...Τσαγκαρουσιάνος είναι αυτός, δε θα μπορούσε να γράψει τίποτε λιγότερο εύστοχο για τον καταπληκτικό Λουκά Σαμαρά. Μαζί με τον Κουνέλη, αλλά και με τον Μόραλη (μόνο που αυτός είναι ''εγχώριος'' αλλά διαχρονικά μοντέρνος πάντοτε και κατά τη γνώμη μου ο καλύτερος Ελληνας) ο Σαμαράς , αποτελεί την επιτομή της αβανγκάρντ σκηνής μας. Και μιά και αναφέραμε τον Τσαγκαρουσιάνο για δείτε (αν δεν το κάνατε ήδη...) και το βιβλίο του «Αντίο Παλιέ Κόσμε».Συνομιλίες με ανθρώπους οι οποίοι είναι χωρίς καμία αμφιβολία ιδιοφυείς, πνευματώδεις και εκκεντρικοί.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Άκης Πάνου Παναγιωτόπουλου6/18/2009

    Ωραία τα λέει ο Τσαγκαρουσιάνος, ως είθισται. Ας αναρωτηθεί ωστόσο τι μερίδιο ευθύνης έχει το περιοδικό του και η "εναλλακτική" κουλτούρα των free press για το συμφυρμό για τον οποίο εδώ στεναχωριέται.

    A propos, πρν λίγα χρόνια στην Πινακοθήκη είδα κι εγώ την έκθεση του Σαμαρά και έπληξα ΑΦΟΡΗΤΑ. Πειράζει, κ. Μεντεσίδη;

    Μετά τιμής,
    Άκης Πάνου Παναγιωτόπουλου

    ΥΓ: Οι "Μοναξιές" είναι πολύ καλύτερο βιβλίο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Mickey Θεοδωράκης6/18/2009

    Α, κ. Μεντεσίδη, παρατηρώ διαβάζοντας προηγούμενο σχόλιό σας ότι παρακολουθείτε το blog του κ. Μπαμπασάκη, και μάλιστα παραθέτετε αυτούσιο κειμένό του. Μετά συγχωρήσεως, αλλά αυτό είναι ΠΟΛΥ θλιβερό.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Αγαπητέ κύριε Μickey Θεοδωράκη αν παρατηρήσετε καλύτερα θα διαπιστώσετε πως στο τέλος του κειμένου-σχολίου μου αναφέρω την προέλευσή του βάζοντας την διεύθυνση : Από τον Ικαρο και το http://belleviefacile.blogspot.com . Και αυτό γιατί με εντυπωσίασε το κείμενό του. Γι αυτό την επόμενη φορά να είστε πιό προσεκτικός.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Και διά του λόγου μου το αληθές : https://www.blogger.com/comment.g?blogID=3035528816609592747&postID=8434212228795254835

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. ....όπως παρέθεσε το σχόλιό της η κ.Λουλάκη βάζοντας στο τέλος τη φράση : Β.Π.Κ. από το "Περιπλάνηση ένδον", καθώς και ο ίδιος ο Β.Π.Κ στο σημερινό κείμενό του το οποίο όντας του Σ.Τσαγκαρουσιάνου, τη φράση : Από το LIFO. Exω τη βεβαιότητα πως δεν είναι αντιδεοντολογικό πολλώ δε μάλλον θλιβερό όπως βιαστικά αναφέρετε. Τέλος.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Λευτέρης "παλιά ήταν καλά" Παπαδόπουλος6/19/2009

    κ. Μεντεσίδη, προφανώς δεν με καταλάβατε: εξυπακούεται πως δεν σας μέμφομαι για λογοκλοπή. Κάτι τέτοιο μάλλον θα σήμαινε ότι διαθέτω μονοψήφιο IQ. Απορώ πώς σας ήρθε. Τέλος πάντων, θλιβερό είναι να παρακολουθεί κανείς τον Γ.Ι.Μ., πολλώ δε μάλλον να θεωρεί κείμενά του άξια αναφοράς.

    Παρακαλώ να είστε πιο προσεκτικός.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Εάν εννοούσατε πως θλιβερό είναι το γεγονός οτι παρακολουθώ και διαβάζω τον κ Γ.Ι.Μ τότε έχετε απόλυτο δίκιο. Αλλά φανταστείτε πως ακούω μερικές φορές Sun Ra καθώς και Cecil Taylor ( σε μεταμεσονύκτια παραληρηματικά jamming !!) ενίοτε, με αποτέλεσμα πάλι να μην αντιλαμβάνομαι το ''θλιβερόν'' των μουσικών μου επιλογών. Ρωτήστε και τη γυναίκα μου...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Φυσικά και δεν πειράζει κ. Ακη Πάνου Παναγιωτόπουλε που δεν σας αρέσει ο Σαμαράς. Και το οτι πλήξατε αφόρητα είναι απολύτως θεμιτό. Να σκεφτείτε οτι εμένα μου αρέσει ο Mark Rothko (ίσως επειδή κατά βάθος πιστεύω πως είναι κατάλληλος για ξέπλυμα χρήματος !!!) όπως επίσης και ο Jeff Koons (επειδή είναι εβραικής καταγωγής και έχει την ευχέρεια να πλασσάρεται εύκολα...μέχρι και στο Château de Versailles εξετέθη). Ακούω με ευχέρεια αυτοσχεδιαστκούς ήχους του Ξενάκη και αισθάνομαι περίφημα. Ακόμη ακόμη ακούω τον Σάκη Παπαδημητρίου στο Oracles και αντιμετωπίζω οικογενειακά προβλήματα παίζοντας ρώσικη ρουλέττα την συζυγική αποδοχή. Περί γούστου λοιπόν.....ουδέν

    ΑπάντησηΔιαγραφή